Uczestnicy SDO brali udział w Konferencji „Sploty kultury”. Robili notatki, fotografie i rolki filmowe, które potem były analizowane przez trenerów.
Praca z trenerami w mniejszych grupach – mentoring (Jan Oniszczuk i Bożena Bednarek)
Uczestnicy mieli za zadanie przygotować tezy do debaty oksfrodzkiej, jedna teza będzie wybrana przez całą grupę 4,12.2025.
Zaproponowane tezy do wyboru to:
TEZY DEBATY OKSFORDZKIEJ
- „Studia to już nie droga do sukcesu, lecz sposób na przedłużenie młodości.”
→ Teza prowokacyjna, świetna do rozmowy o realnej wartości dyplomu, rynku pracy i dojrzewaniu.
- „Współczesny student uczy się bardziej dla algorytmów niż dla siebie.”
→ Dotyka tematu sztucznej inteligencji, rankingów, edukacyjnych aplikacji i kultury ocen.
- "Oceny przestały być miarodajnym sposobem mierzenia potencjału studenta."
→ Teza bliska studentom — pobudza refleksję o systemie oceniania i rozwoju.
- „Uniwersytet nie jest miejscem zdobywania wiedzy, lecz kształtowania charakteru.”
→ Klasyczna, ale pięknie filozoficzna teza — można ją bronić i atakować na wielu poziomach.
- „Studiowanie straciło sens, gdy wszystko, czego chcemy się nauczyć, jest w internecie.”
→ Bardzo współczesna, szczególnie ciekawa dla pokolenia wychowanego w erze YouTube i ChatGPT.
- „Uniwersytet powinien uczyć myślenia, a nie zapamiętywania.”
→ Uniwersalna i głęboka — można ją obudować argumentami z filozofii, pedagogiki i życia codziennego.
- "Uniwersytet XXI wieku powinien kształcić kompetencje, a nie przekazywać wiedzę."
→ Klasyczna, ale wciąż żywa debata o roli edukacji.
- "Postęp technologiczny szybciej oddala nas od człowieczeństwa, niż je rozwija."
→ Brzmi dramatycznie, ale pozwala na głęboką refleksję i efektowną argumentację.
- "W świecie pełnym informacji niewiedza staje się nową formą wolności."
→ Teza intelektualna, nieoczywista i bardzo „oksfordzka” w stylu.
- "Nasze Pokolenie bardziej ceni wolność osobistą niż wspólnotę narodową."
→ Idealna dla młodych ludzi, pozwala skonfrontować wartości indywidualizmu i wspólnotowości.